Tjejer i rymden: Nu ger vi oss av!

Posted 09/23/2019 by Sónia Reis

”Jag har i stort sett alltid velat bli en astronaut. När jag var 8 år gammal, fascinerades jag av att titta på stjärnorna, ” sa Insa Thiele-Eich, Doktorand Hon är en av de två tyska kvinnliga astronauter som kommer bli först att resa till den internationella rymdstationen (ISS) år 2020. Thiele-Eich inspirerade en publik av matematik- och naturvetenskapslärare från 20 länder på konferensen Sharing Inspiration 2019. ”Som en ung tjej som utmärkte sig i STEM, upplevde jag inga könsskillnader. Men inom mitt område märker jag att kvinnor inte är representerade. Vi måste inkludera fler kvinnor i STEM,” förklarade hon. En galax vi inte vet någonting om.

I Tyskland startades initiativet Die Astronautin för att kunna ha den första kvinnliga tyska astronauten i rymden. Den nya rymdrörelsen är till för att väcka ett intresse för vetenskap och teknologi bland kvinnor och unga tjejer samt att visa hur spännande STEM* är. Thiele-Eich delade med sig, "Sedan min barndom har jag drivits av frågan ”varför?” När min pappa, även han astronaut, en dag visade mig Andromeda, sa han till mig att det var den enda galaxen som vi kan se från jorden. Och vi vet ingenting om det! Detta slog mig, och jag insåg att det alltid finns ytterligare en fråga att ställa. Min styrka ligger i STEM, så jag utvecklades i den riktningen och blev meteorolog. Hur häftigt skulle det inte vara att se jorden och dess vädersystem från ovan? Jag kan knappt vänta på att åka och jag är positivt nervös när jag ser mig själv sittandes i rymdkapseln.”

Thomas Cycle

Att studera STEM har haft en vital påverkan på Thiele-Eichs karriär. ”Som den första tyska kvinnan som reser ut i rymden, blir hon nu en förebild för kvinnor och unga tjejer som är en del av programmet. Med tiden började jag inse varför det är viktigt eftersom det fortfarande finns människor som ifrågasätter kvinnors förmåga. Så ja, vi måste inkludera fler kvinnor i STEM-karriärer. I Tyskland upplevde vi ett problem som kallas ”the Thomas cycle.” Det är en mänsklig tendens att välja människor som är som dig själv, och därför är kvinnor fortfarande underrepresenterade. Det är även så att människor ibland hindrar kvinnor likt mig som kombinerar att ha barn och göra karriär. Jag har fått kommentarer på min Facebook där människor säger att jag inte borde resa till rymden eftersom jag har barn,” sa hon.

Könsskillnader på gymnasiet

När hon tittar tillbaka på sin gymnasietid, kommer den tyska astronauten ihåg incidenter gällande könsskillnader. Det påminner henne om: ”Som när vår skola organiserade ett tekniskt laboratorium och killarna ombads att stiga fram då detta var ”ett intresse för dem.” Det finns många klyschor med att vara tjej, och de förekommer tyvärr i många klassrum. Problemet är att du, som tjej, aktivt måste besluta dig för att välja STEM. Det är en skam eftersom studier visar att när människor säger, “du är inte bra på detta”, kommer det hämma dem från att studera STEM. Mitt råd till lärare är att inte diskutera det faktum att de är tjejer, utan behandla alla elever på samma sätt. Dessutom: kontrollera om du har fördomar. Harvard University tillhandahåller till exempel bra redskap, detta kallas Project Implicit.”

Alla barn älskar STEM

Peter Balyta, VD för Texas Instruments (TI) Education Technology, ser bristen på kvinnor i STEM som ett allvarligt problem. Vi vet att alla barn älskar STEM, men ungefär på högstadiet väljer en mycket mindre del av tjejerna att studera STEM. Texas Instruments strävar efter att visa tjejer, såväl som pojkar, att STEM är något för dem — att se tjejer sätta samma karriärsmål som killar. Vi hjälper dem att visualisera sig själva i STEM genom att behålla deras passion för vetenskap. Utmaningen för lärare är att engagera alla elever i STEM. TI-teknologi hjälper dem att förnya och skapa projekt för att understödja eleverna att lära STEM-ämnen,” sa han.

Passionerade lärare gör matematik inspirerande

Som en del av den tyska rymdinsatsen, har de anställda utvecklat ett utbildningsinitiativ för grundskolor. Thiele-Eich konstaterade, ”En del är en introduktion till programmering som är särskilt tillägnad unga tjejer då de verkar mer tveksamma till att börja programmera. I allmänhet är marknadsföringsinsatser som involverar programmering väldigt fokuserade på killar i tonåren. Det är därför programmering anses mindre avsett för tjejer. Vi involverar tjejer och lär dem att det är enkelt att programmera. Detta är även vägen att gå för lärare, eftersom många jobb kommer vara beroende av programmering i framtiden.” Den tyska astronauten anser att de har en avgörande roll. ”Det som hjälper till att göra matematik inspirerande är starka och passionerade lärare; de gjorde ett intryck på mig som barn. Lärare måste göra det möjligt för barn att fråga varför och låta dem hitta svaren själva.”

* STEM= Science, Technology, Engineering, Math