Skolan som löser mer matematik än någonsin tidigare

Posted 10/22/2018 by Heidi Liebig

"Att arbeta med robotfordonet TI-Innovator™ Rover är kul, och under tiden arbetar eleverna med mer matematik än de gjort någonsin tidigare", säger Dirk Schulz, en fysik- och matematiklärare på Theodor Heuss Gymnasium i Waltrop, Tyskland. Schulz, som vann ett erkännande som årets lärare i Tyskland 2017, använder tekniken för att öka sina elevers entusiasm kring STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). THG Waltrop ingår i lärarnätverket T³ och är en del av TI STEM Labs-projekt.


Nyfikenhet i fokus

När Dirk Schulz och hans kollega Michael Plenge började använda grafräknare, bestämde de sig för att utveckla ett helt nytt undervisningskoncept för elever från årskurs 7. "Vi inkluderade datainsamling och statistik så att vi kunde använda grafräknarna i både matematik- och naturvetenskapsklasser," säger Dirk. Michael som är STEM-koordinator på THG Waltrop tillägger: ”Hela konceptet riktar sig till elever som är intresserade av och entusiastiska för STEM. Vi fokuserar inte så mycket på talang och prestanda utan mer på om de är nyfikna. Vi har till exempel många elever i femte klass som är väldigt intresserade av ämnen som biologi eller fysik. Därför har vi utvecklat läromedel för att tillgodose deras intressen och för att hålla dem” engagerade under hela skoltiden”

Geometriska former och mäthastighet

Eleverna börjar med enkla uppgifter, men gör gradvis alltmer komplicerade beräkningar, till exempel att mäta hastigheten på en fotboll i rörelse. "Det tar en stund för eleverna att lära känna utrustningen," säger Dirk. ”Vi började med enkla utmaningar, som att programmera geometriska former. De börjar med en kvadrat och sedan med mer komplicerade former”. (Video med engelsk och tysk undertext)

Att ha roligt underlättar inlärningen

Eleverna som arbetar med projekt som involverar robotfordonet Rover märker faktiskt inte att de lär sig att koda eller använda matematik. "Att arbeta med de enklaste uppgifterna med robotfordonet kräver mer matematik än de har använt tidigare," säger Dirk. "Men våra elever kommer att upptäcka att matematikkunskaper är mer än bara att räkna. Matematik är också ytterst användbart som verktyg i andra ämnen, främst naturvetenskap.” Eleverna på THG Waltrop är mycket positiva till projekten:

”Det är en mycket praktiskt orienterad lektion och så mycket mer annorlunda än att bara göra teoretiska beräkningar. I sådana här projekt kan du verkligen omsätta dina idéer i praktiken och det är definitivt roligare på det sättet. Och jag tror att om du har kul, lär du dig lättare.”

T³-Tyskland inspirerar lärare

Dirk är väldigt entusiastisk över STEM-föreningen i Tyskland och dess lärare, och är själv en T3-instruktör. Han hoppas att fler lärare kommer att gå med i nätverket. "Du kan lära dig mycket av andra lärare", säger han. ”Vi har tillgång till information och tips om användning av utbildningsteknologi och vi utbyter information om utvecklingen inom STEM-utbildning. För att ytterligare utöka T³-nätverket har jag skapat ett Twitter-konto (@dirk_m_schulz) för att visa bästa praxis och inspirera andra lärare. ”


Läs mer om TI STEM Labs