Grattis på födelsedagen T³ Europe - 25 år och fortfarande ung

03/18/2021

I slutet av 1980-talet kom de första grafräknarna ut på marknaden. Dessa var främst avsedda för yrkesverksamma användare och universitetsanvändare, dvs. yrkesverksamma ingenjörer och personer som skulle bli ingenjörer. Det var upp till två professorer i lärande i matematik vid Ohio State University i Columbus, Ohio, Bert Waits och Frank Demana, att ändra på detta.

Bert Waits och Frank Demana insåg mycket tidigt att den verkliga potentialen hos grafräknare låg i de utbildningsmöjligheter de öppnade. Med en grafritande miniräknare blev det för första gången möjligt att inte bara göra beräkningar på matematiska samband utan också att visualisera dem.

Genom att plotta funktionsgrafer var nollställen och extremvärden inte längre abstrakta konstruktioner utan blev konkreta och påtagliga för många elever för första gången. På grund av det låga priset var komplexa beräkningar och visualiseringar inte längre förbehållna några få experter utan tillgången till matematik demokratiserades. "The Power of Visualization" som Bert Waits formulerade sin visionära idé.

Med de tekniska möjligheterna (Hur skapar jag en funktionsgraf?) kom de didaktiska och metodologiska möjligheterna (Varför skapar jag en funktionsgraf?). De nya didaktiska möjligheterna som utvecklades eggade många lärare som samlades i lärarnätverket T3 -Teachers Teaching with Technology. Bert Waits var den som tog den unga idén till Europa. År 1996 var tiden inne. T³ Europe grundades vid den internationella kongressen för matematikundervisning (ICME-8) i Sevilla, Spanien.

Med de nya pedagogiska idéerna kom också nya krav på de tekniska verktygen. Toppmoderna verktyg för multipel representation som täcker algebra med CAS, analys och statistik, dynamisk geometri samt kalkylblad och kodning. Dessa verktyg skulle finns som hårdvara, programvara eller appar och det skulle också vara möjligt att samla in mätdata. Utanpå allt detta skulle de också kunna användas på ett säkert sätt vid prov. Samspelet mellan pedagogiska krav och teknisk möjliggörande av en tillverkare kännetecknade från början förhållandet mellan lärarnätverket och Texas Instruments, som många därför beskriver som symbiotiskt.

T³ Europe fick genast entusiastiska anhängare även i Europa. Både på lärarsidan, som i allt högre grad fick praktisk erfarenhet av undervisning, men också på universiteten som systematiserade denna erfarenhet och satte in den i ett teoretiskt ramverk. Rörelsen resulterade i otaliga forskningsprojekt om en mängd olika frågor och det publicerades rikligt. Således är grafräknare förmodligen det mest studerade elektroniska verktyget för undervisning i matematik och naturvetenskap.

Resultaten från undervisningspraktiken och övertygande forskning har slutligen inarbetats i de senaste årens läroplans- och examensreformer. Även om PISA-chocken var den främsta katalysatorn för dessa reformer, har de förändringar i examinationsformerna som T3 har utvecklat också gett bränsle åt omorienteringen av innehållet. Många av de idéer som utvecklades av T3 är nu allmänt accepterade. En jämförelse mellan läroböcker och prov från den tiden och från i dag gör detta utomordentligt tydligt.

I dag har T3 en bred position när det gäller innehåll och ämnesområden, och i grund och botten arbetar T3 i två riktningar samtidigt. Å ena sidan får kollegorna stöd i genomförandet av dagens ämnes- och kursplaner genom ett omfattande fortbildningsprogram och stimulerande undervisningsmaterial. Å andra sidan ägnar sig T3 åt den evigt unga frågan om framtidens undervisning i matematik och naturvetenskap med hjälp av skräddarsydd hårdvara och mjukvara, ett komplex som framför allt TI STEM Labs arbetar med i internationellt utbyte.